CADDIK Messiáshívő Tanítások
Tanítások a kereszténység zsidó gyökereiről



BELÉPÉS
Azonosító:

Jelszó:

Elfelejtett jelszó
Regisztráció

Folyamatos feltöltés, frissítés!

Honlapunkra folyamatosan töltjük fel a már meglévő, régebbi tanításokat is. A könnyebb áttekinthetőség miatt az utolsó 5 felkerült tanítást itt mindig feltüntetjük.


1.Isten előtt szabadon- Kol Nidré -A zsidó Ünnepek menüben

2.NocrimÚJ!;Zsidók, keresztények, messiáshívő zsidók menüben

3.Az idő és tér ÚJ!;Tanítások bibliai alapokról menüben

4.Levél Jezabelnek ÚJ!;Zsidók, keresztények, messiáshívő zsidók menüben

5.Börtönszínház, vagy bábszínház? ÚJ!; Valós mesék, igaz történetek menüben







Orbán Béla: Ros HaSana : ÚJ ÉV - ÚJ KEZDETEK

„Mindennek rendelt ideje van” (Préd. 3:1)


Az év kezdetei

A zsidó hagyomány négy évkezdetet tart számon.

1. / Niszán hónap elseje
A királyok új éve és zarándoklatok kezdete

2. / Elul hónap első napja
Az állatokból adott tized számolásának újéve

3. / Tisri hónap elseje
A polgári év kezdete:

- Jom HáZikáron – Emlékezés Napja
A hagyományok szerint e nap a világ teremtésének napja, amikor megszületett a világmindenség.
Másik emlékezet lényege : megemlékezés az elmúlt év történéseire.
Szigorú önvizsgálat, felrázás tespedtségünkből, melynek lényege és célja:
Visszatérés Istenhez.
Az ünnepi, muszáf ima az Ünnephez mutató első szakasza, a málkhijjot (uralmak)
A hétköznapi istentiszteletek záró imájának (olénu) gondolataival kezdődik, és himnuszszerű hódolata a Teremtő és a Világot fenntartó Mindenható, és uralkodó Örökkévaló Istennek.

- Jom T’rua – A Sófárfújás Napja
E napon megszólal a sófár.
E különös hangszer adja megrázó alaphangját. Nem kürt, és nem harsona, hanem a sófár hangja, mely emlékeztet, figyelmeztet és hív a megtérésre, visszatérésre és a közelgő, Isten általi megítélésre.
Isten a sófár harsogása közben hirdette ki Kinyilatkoztatott Törvényét, ma a sófár hangja figyelmeztet arra, hogy maradjunk ehhez hűségesek.
Az ünnepi ima harmadik szakasza: sófárot
Ez az ima utal a sófár megrázó és felrázó erejére.
Arra a hangra, mely a Kinyilatkoztatásnál, a Szinaj hegyénél nyilvánult meg, és az összegyűjtetésnél szólal meg újra…
A nagy felszabadulás és a Messiás eljöttét jelző sófár hangja pedig egyben öröm is Isten Népének: közel a Megváltás….

- Jom Hádin - Az Ítélet Napja
Az előbbiekben, a sófár kapcsán említést tettünk a mulasztási és engedetlenségi bűnök miatti megtérés, bűnbánat kötelességének aktuális idejéről.
Az ünnepi ima második szakasza is ezzel kapcsolatos.
A zikhronot (emlékezések) az ítélettel függ össze: Isten a Föld legfelsőbb bírája, Ő az abszolút Igazság.
De megemlékezünk arra is, hogy Isten nagy irgalmasságú is..
A zsidóság RosHaSana első napján ezt a látható világban is jelképesen kifejezi.
A táslikh szertartása által.
A bűnbánatra és megjavulásra ösztönző imájukat mondják el, és hogy a gyorsan folyó víz vigye el a bűnöket.

- A Smita és Jovel év kezdete
„Beszélj Izrael fiaihoz (mondván)
A hetedik hónap első napján, legyen nektek, nyugalom nap, emlékeztető kürtfúvás,
Szent gyülekezés” (3 Mózes 23:24-25)

Valamint

- Ros HaSáná : AZ ESZTENDŐ ÚJÉVE
A Babiloni Fogság előtt az Új Év Kezdete Niszán hónapban, a hónapok elsőjének első napján volt. Ez a hazatérés után áttevődött tavaszról őszre, vagyis hetedik hónap kezdetére, Tisri hónap elsejére…
Így Ros HaSana, mint évkezdet ( az Év Feje ) nem bibliai, hanem talmudi eredetű.

Valamint a negyedik újév :

4. / Svát hónap elseje/tizenötödike
A fák újéve…(a Babiloni Talmud szerint)
A zsidó hagyomány szerint a fák ünnepe e nap. Hámisa ászár ( tu-bis’vát).
Ezen a napon döl el, hogy mely fa szárad ki, mennyi gyümölcsöt fog teremni?
Vagyis a Szentföldön e napona fák és természet újra éledésének ünnepe e nap.
E napon a zsidó közösségekben nemcsak ünnepet tartanak, hanem azon 15 zsoltárt mondanak el: A 120-135 Zsoltárokat.
Elhangzik:
„akik könnyekkel vetnek, örömmel aratnak”
„kezed munkáját élvezd, jó dolgod lesz és boldog lestzel, feleséged mint dús fürtü szőlő házad kertjében, fiaid, mint olajfák sarjai asztalod körül.”



A Smita (Szombat) év kezdete
„a Föld Szombatja”:

A név jelentése: elengedés
A hetedik évben szombat nyugalma legyen az országnak…
E parancsot a 2. Mózes 23:10-11 3. Mózes 25:1-2,és 20 , és az 5. Mózes 15:1-2, és 9-ben , Nehémiás 10,31-ben egyaránt olvashatjuk…
Lényegét tekintve néhány fő elve:
- A föld mindenféle megművelésének tilalma
Teljes, mindenre kiterjedő munkaszünet, a földet parlagon kell hagyni..
A föld pihent, az emberek is egy év alatt megújultak, miként a talaj is visszanyerte termőerejét.
- Ami vadon nő, az gazdátlan.
Mégsem…
Ez évben mindenki, egyenlő joggal és szabadon ehetett a föld terméséből.
A Gazda, az Örökkévaló: embernek és álatoknak egyaránt a föld bőségéből terített asztalt…
Hasonló módon, miként a vándorlás során Isten adott mannát a Népnek.
- Az adósságokat el kell engedni (5. Mózes 15:1-4)
Az év utolsó napján (elul 29) minden lejárat nélküli kölcsön elévült, az adósság fejében szolgáló zsidó felszabadítása kötelező volt.

A Hákchel Törvénye
A Smita Év ma is érvényes törvénye:
A Sátoros Ünnep (Szukkoth) idején a Királynak Isten Törvényét fel kellett olvasnia az összegyűjtött Nép apraja-nagyja előtt!
(5.Mózes 31:10-13 és Nehémiás 8,2.13-18 )
(Izraelben ez ma is megtartott, és a mindenkori államfő teszi ezt.)
(A következő Smita év 5768-ban lesz, vagyis 2007 szept.13.-án kezdődik…)
A szombatév kapcsán olvashatjuk, hogy Izrael fogságba jutásának egyik oka volt, hogy e törvényt nem tartotta meg. ( 3.Mózes 26, 34)
A hetven év babiloni fogságról olvashatunk, és annak mértékét is láthatjuk.
A hetven év idjeje pedig..: „míg lerója a föld az ő szombatjait...” (2 Krón 36,21)


A Jovel (elengedés) év kezdete
A szabadság esztendeje
A jovel év jelentését a kosszarvról, vagyis a sófárról kapta. (Józs. 6,5)
(A jubilemi elnevezése is a jovel szóból ered…)
Az , vagyis a sófár megszólaltatása hirdette az emberek és a föld teljes szabadságát, vagyis az ötven évvel ezelőtti állapot visszaállításának idejét. (3.Mózes 25:8-17)
Célja volt, hogy emberi tulajdonba ne mehessen át a föld, és ami rajta volt, de az emberek sem válhattak embertársaik örökös szolgái, tulajdonai.
A Jubileumi Év tehát minden ötvenedik esztendőben következett.
Minden hét évhét, és azok végén eltelt szombatév után..
- A rabszolgákat, más földjén szolgálókat el kellett engedni ( 3.Mózes 25:29-54)
- A föld eredeti tulajdonba kerül vissza (3.Mózes 25:13.23-28)
A minden hét év végén kötelező elengedés után , a hétszer-hét év meghozza a szabadságot…
A szabadság pedig mindenkire vonatkozik:
„mert enyém a föld..” ( 3.Mózes 25:23)
Az emberek pedig szabadságra születtek, és egyedül az Örökkévalónak kötelesek szolgálni.
„ az én szolgáim Izrael fiai, az én szolgáim ők ”
( 3. Mózes 25:55 )

Számunkra a Jovel év prófétikusan is értelmezhető:
A Felkent Messiás Király helyreállít,és hamarosan elhozza Béke Királyságát.

Addig pedig mi a teendőnk?
Hallani a sófárt, mely valamennyiünket hív bűnbánatra , rendezésre, mely minden új kezdetének alapja.
Majd örömmel fújni a sófárt!
Azért, hogy a Felkent Király elé vezessünk embereket a bűnből, és Isten Népét, a Messiás (Krisztus) Testét, hogy hallják Isten Törvényét, a Király által felkínált kegyelmét, vagy azt újra hallva szövetségüket Istennel újra megerősíthessék.
Azért, hogy Isten Akarata és Törvénye legyen mindenki számára áldás.
Megszabadulás, megváltás és a kegyelem kezdete, másoknak megerősített bizonysága.


Copyright © 2005-2008 SÓFÁR, Jesua HaMassiah-ban hívő ZSIDÓ KÖZÖSSÉG
JHVH NISSZI Szolgálat




SÓFÁR Jeshua HaMassiah-ban hívő Közösség. Alkalmaink: Szombaton 15 órától, Bp., VI.,Vörösmarty u.51.

Honlapkészítés